Lär dig skillnaderna mellan Bas-P och Bas-U
Sara Tyberg
Alla har rätt att komma hem oskadda från jobbet. I arbetsmiljöarbetet spelar roller som Bas-P och Bas-U, liksom byggherrar och projektörer, en avgörande roll. Det är därmed viktigt att veta skillnaderna, innebörden och vilket ansvar som krävs.
Sara Tyberg reder ut begreppen, skillnaderna mellan Bas-P och Bas-U samt förklarar de olika arbetsuppgifterna. Du får även veta mer om de senaste uppdateringarna av arbetsmiljölagens föreskrifter som berör byggarbetsmiljö.
Allt fler förstår vikten av arbetsmiljölagen
Arbetsmiljölagen är en mycket viktig lag som är till för att skydda alla arbetstagare. När Sara Tyberg reflekterar över sina snart 30 år i byggbranschen konstaterar hon att allt fler arbetsgivare, arbetstagare, beställare och leverantörer nu i de flesta fall har börjat inser vikten av att diskutera och vidareutveckla arbetsmiljöarbetet.
Sara inledde sin karriär i byggbranschen som fastighetsingenjör och beställare på ett kommunalt fastighetsbolag, där hon arbetade i fyra år. Därefter övergick hon till en roll som konsult, där hon bland annat verkade som projekteringsledare och Bas-P. Idag är Sara vd på konsultföretaget CondoConsult. Hennes senaste uppdrag är som samordnande projektledare för större projekt som innehåller både ombyggnad, nybyggnad och kvarvarande verksamhet på ett statligt ägt fastighetsbolag.
Projektledaren vurmar arbetsmiljösäkerheten
Som certifierad Bas-P och en person som vurmar arbetsmiljösäkerhetsfrågor är Sara även en uppskattad föreläsare inom ämnesfrågorna.
– Det glädjer mig att allt fler arbetsgivare, men även arbetstagare, pratar arbetsmiljö på ett helt annat sätt idag jämfört med för några årtionden sedan. Även media uppmärksammar arbetsmiljöfrågan mer än tidigare. Det är verkligen viktiga steg i rätt riktning. Sedan kan vi alltid göra ännu mer för att stärka arbetsmiljön ytterligare, säger Sara.
Olika roller som samverkar – vad gör Bas-P och Bas-U?
Vi ber Sara att reda ut skillnaderna mellan de olika rollerna. Vad betyder Bas-P respektive Bas-U?
– Bas-P betyder byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering. Med andra ord samordnar Bas-P arbetsmiljön i de tidiga skeden i byggprocessen inför utförande och brukande. Bas-U betyder byggarbetsmiljösamordnare för utförande, d.v.s. under produktionsskedet. Bas-P och Bas-U kan vara en juridisk person (till exempel ett aktiebolag) och en fysisk person utses att sköta arbetsuppgifterna.
Sara fortsätter:
– Inte sällan har beställaren ett avtal med ett specifikt företag som i sin tur utser en fysisk kontaktperson som utför arbetsuppgifterna, förklarar Sara. Byggherren har även rätt att utse sig själv och sina egna medarbetare. Vanligast är att byggherren tar rollen som Bas-P medan entreprenören är Bas-U. Men det förekommer också att Bas-P-rollen tas av projektledare, projekteringsledare, entreprenör eller projektör. I framtiden kan Bas-P och Bas-U eventuellt även utvecklas till mer tydligt fristående roller.
Uppdaterat regelverk tydliggör förväntan på rollernas rutiner
Sara berättar vidare att Arbetsmiljöverket har tagit beslut om en ny regelstruktur som träder i kraft 1 januari 2025. Där har de tydliggjort begreppet ”handläggare” Bas-P och Bas-U samt förväntan på respektive rolls rutiner.
– Jag ser mycket positivt på att Arbetsmiljöverket som kravställare nu förtydligar regelverket, så att fler individer och företag har lättare att göra rätt.
Byggherren är fortfarande ansvarig för arbetsmiljön, även om Bas-P och Bas-U har andra roller i projektet. Om dessa roller inte är tillräckligt oberoende eller saknar tillräcklig tid och resurser kan det leda till intressekonflikter som påverkar säkerheten. Byggherren måste därför säkerställa att arbetsmiljöarbetet får den uppmärksamhet det kräver.
Bas-P upprättar arbetsmiljöplanen
Det ska endast vara en Bas-P och en Bas-U åt gången i ett byggprojekt, tydliggör Sara. Målet för både Bas-P och Bas-U är att undvika risker för olycksfall eller ohälsa under pågående arbete eller när byggnaden eller anläggningen tas i bruk.
I ansvaret som Bas-P har ingår bland annat att upprätta arbetsmiljöplanen för att sedan överlämna den till Bas-U, som i sin tur uppdaterar den utifrån rådande praktiska förutsättningar. En nyhet enligt den nya regelstrukturen är att Bas-P alltid ska kunna uppvisa en påbörjad arbetsmiljöplan. Arbetet med denna ska påbörjas så snart Bas-P blivit utsedd och planeringen och projekteringen har startat.
Arbetsmiljöplanen måste senast vara färdigställd innan byggnads- eller anläggningsarbetet startat, men ska göras långt innan så. Enligt den nya regelstrukturen ska Bas-P ge Bas-U information om nya eller ändrade planer gällande projektering. Detta är relevant då Bas-U behöver denna information för att uppdatera arbetsmiljöplanen.
Annat ansvar som Bas-P har handlar om sådant som att samordna ritningar, planera så att arbetsmiljörisker inte uppstår och att se över dokument som gäller arbeten med drift, rivning, underhåll och liknande.
Här kan du läsa mer om BFAB:s Bas-P-utbildning.
Bas-U samordnar de praktiska arbetsmomenten
Arbetsuppgifter för Bas-U är att samordna entreprenörernas arbeten. Bas-U organiserar även skyddsarbetet för att undvika att de olika entreprenörerna skapar onödiga risker för varandra.
De nya beslutade grundföreskrifterna pekar på att Bas-U ansvarar för att samordna arbetsmiljön genom att identifiera, hantera och samordna risker, ta hand om organisatoriska arbetsmiljöfrågor som berör olika aktörer, kontrollera att entreprenörerna följer arbetsmiljökraven och säkerställa att endast behöriga personer har tillträde till byggarbetsplatsen.
Idag är det inte ovanligt, framför allt vid större projekt, att projektörer, projektledare och entreprenörer arbetar parallellt med ett pågående projekt.
– Detta gör samordningen i vissa lägen komplex. I dessa lägen kan med fördel Bas-P och Bas-U samverka i sina roller, det vill säga det finns två personer med fokus på säkerheten, berättar Sara.
Här kan du läsa mer om BFAB:s utbildning för Bas-U och Bas-P.
Många ansvariga för att skapa en säker arbetsplats
Arbetsgivaren har huvudansvaret vad gäller planeringen för en säker arbetsmiljö. Men utöver arbetsgivaren har även beställaren/byggherren, projektören, Bas-P och Bas-U arbetsmiljöansvar att skapa en säker byggarbetsplats.
Beställaren (oftast byggherren) ansvarar för att arbetsmiljöuppgifterna efterföljs av berörda parter. Därmed är det beställaren som utser Bas-P och Bas-U. Dessa personer behöver ha utbildning, erfarenhet och kompetens av att vara byggarbetsmiljösamordnare. Det är byggherrens ansvar att säkerställa att de som får rollen som Bas-P och Bas-u uppfyller arbetsuppgifterna och kvalifikationerna.
Sara förklarar att regelförnyelserna ställer tydligare krav på att alla aktörer ska ha tydliga rutiner. Det innebär att de ska arbeta systematiskt, proaktivt och dokumentera sina åtgärder. Kravet sammanfaller med de redan existerande krav som finns gällande arbetsgivares och arbetstagares arbetsmiljöarbete och uppföljning genom kontroll.
– Upphandlingsskedet är ett viktigt tillfälle att pröva leverantörernas kvalifikationer och identifiera företag och individer med erforderliga kvalifikationer för det byggnads- eller anläggningsarbete som ska utföras, säger Sara.
Kan Bas-P och Bas-U vara samma person?
Det finns ingenting i lagen som säger att Bas-P och Bas-U inte kan vara samma person. Det viktiga är att personen har rätt utbildning och kompetens. Det kan däremot vara viktigt att tänka på att arbetsuppgifterna för Bas-P och Bas-U båda kan vara tidskrävande.
När behövs Bas-P och Bas-U?
En Bas-P och en Bas-U ska utses vid varje byggprojekt. Det är byggherrens ansvar att utse fysiska personer till detta. Sara får ofta frågan om och när Bas-P och Bas-U behövs. En vanlig fråga är om det behövs en Bas-P eller Bas-U även vid kortare byggnads- och anläggningsarbeten. Det korta svaret på den frågan är ja.
Ett mer detaljerat svar är att man ska utse Bas-P och Bas-U oberoende av projektets längd. Definitionen av vilka typer av projekt som räknas som ett byggnads- och anläggningsarbete kan man läsa sig till i föreskriften Bygg- och anläggningsarbete (1 §).
I det nya regelverket har det tillkommit en lättnad gällande de fall där det endast finns en projektör och denna samtidigt innehar rollen som Bas-P. Lättnaden berör även de fall där det endast finns en entreprenör som samtidigt innehar Bas-U-rollen. Syftet med den nya regeln är att underlätta vid kortare byggnads- och anläggningsarbeten, exempelvis vid drift och förvaltningsskede. Arbetsmiljörutiner måste dock alltid finnas.
Byggbranschen eget certifieringsinitiativ
På många byggarbetsplatser arbetar flera företag bredvid varandra. Därmed är det av yttersta vikt att de som samordnar arbetsmomenten för att undvika olycksrisker har tillräcklig kompetens:
– Fördelarna med att ha certifierade medarbetare att man som företag kan visa att medarbetarna har den kunskap som krävs för uppdraget, samt är godkända via en oberoende tredje part. Detta är en trygghet för beställaren, som annars själv behöver bedöma om de som blir utsedda till Bas-P och Bas-U har rätt kvalifikationer och kunskaper för ansvaret, menar Sara.
Vad en certifiering innebär kan man läsa om hos certifieringsorganen.
– I stora drag handlar det om att man ska ha utbildning, arbetslivserfarenhet, vara lämplig och ha klarat de två kunskapsproven som utförs i samband med certifieringen. Man kan certifieras Normal eller Kvalificerad nivå. Tydlig kravställning vid upphandling och ett kompletterande certifikat är ett sätt att verifiera kompetens. Det är även viktigt att komplettera med cv och ytterligare kontroll av kvalifikationer.
Det går alltid att göra mer – men vi är en bra bit på vägen!
En kärnfråga är att det är relevant med ett kontinuerligt uppföljningsarbete vad gäller arbetsmiljöarbetet i samtliga skeden i byggprocessen. Tyvärr händer det att uppföljningen brister, vilket ger onödiga konsekvenser. Sara påpekar att majoriteten av individer och företag arbetar med uppföljning på ett bra och strategiskt sätt. Men bygg- och anläggningsarbeten är föränderliga och består dessutom av många riskfyllda arbeten.
– Därmed finns det alltid ett behov av att arbeta proaktivt och utveckla ännu bättre arbetsformer för rutiner såväl som arbetsmiljöplan. Det inkluderar även riskbedömning i tidiga skeden, samt att följa upp samordning och arbetsberedning i produktion. Vi har statistiken med oss som visar resultat med 30 års tillbakablick. Nu är det dags att ta nästa steg och titta framåt! avrundar Sara.
Här kan du läsa mer i detalj om den föreskrift som är starkast kopplad till informationen i artikeln: Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3), föreskrifter - Arbetsmiljöverket (av.se)
Om du vill få rätt grundkunskaper innan en certifieringsprocess som Bas-P rekommenderar vi dig att läsa mer om utbildningen Bas-P Byggarbetsmiljösamordnare. Önskar du fördjupa dina kunskaper inom bägge rollerna kan du även klicka dig vidare för att läsa mer om Bas-P och Bas-U Byggarbetsmiljösamordnare.
För mer information om vårt utbildningsutbud och hur vi kan hjälpa dig och din organisation, kontakta utbildningsansvarig Karin Stening på karin.stening@bfab.se eller 076-540 07 22.
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad